10 największych producentów samochodów na świecie [cz.1]

Pierwsza część nowej serii poświęconej największym producentom samochodów na świecie. Obecnie jednym z najlepiej zarabiających jest koncern SAIC MOTOR Corporation, który w 2013 roku sprzedał 5.1 mln sztuk pojazdów.

mgauto.com.ua

Od czegoś trzeba zacząć

W czasach kiedy po Chińskich nieutwardzonych drogach jeździły głównie konie, rowery i radzieckie ciężarówki, mała montownia w Szanghaju opracowała pierwszy w tym kraju samochód osobowy SH760. Ponieważ każdy twórca musi się na czymś wzorować, inżynierowie Shanghai Automobile postanowili wykorzystać Mercedesy 220, które zostały zamówione dla notabli tego kraju.


W gotowym już projekcie (wystarczyło go skopiować) zmieniono przód i tył oraz uproszczono wnętrze. I tak od 1958 roku Shanghai SH760 produkowany był przez 33 lata w prawie niezmienionej formie.

Najważniejszy okres w historii frmy

W 1985 roku podpisano porozumienie z Volkswagenem na mocy którego, zaczęto montować w systemie CKD (tak jak w naszym kraju samochody Daewoo) model Santana. Opracowano również wersję z przedłużonym rozstawem osi, która do dziś cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród Chińskich taksówkarzy. Do 2009 roku zmontowano ponad 3 miliony Santany, którą można tam kupić po dziś dzień.


Z małej montowni powstał wielki koncern

W latach dziewięćdziesiątych spółkę przemianowano na Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), aby podpisać umowę z GM. Niedługo po tym SAIC wykupił 10% własności GM Daewoo, dzięki czemu zyskał prawo do produkcji opracowanego przez Koreańczyków samochodu dostawczego Maxus. Następnie stał się posiadaczem 48.9 % SsangYong Motor oraz licencji na technologię Rovera 75. SAIC ma liczne zakłady produkcyjne w Chinach, w tym w Chongqing , Liuzhou , Qingdao , Szanghaju , Shenyang i Yantai.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

W 2011 roku w należącej do koncernu fabryce MG Motor w Wielkiej Brytanii zaczęto montować pojazd oparty na płycie podłogowej Rovera 75 nazwany MG 6.

Aktualna gama modelowa

Pojazd popularnej klasy kompaktów, również sprzedawany w Wielkiej Brytanii — MG 5 oraz wersja sedan Roewe 350.



Klasa średnia — MG 6 i jego bliźniak Roewe 550.


Roewe 950 zbudowany na przedłużonej płycie podłogowej Opla Insignii.

Roewe W5 czyli po prostu SsangYong Kyron.

Sprzedawany w Australli, Peru, Chile,Wielkiej Brytanii i wielu innych krajach — Maxus.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Blogi:

Samochodowy przegląd filmowy Gran Turismo Polonia 2014 - relacja i wywiad Hungarian Drag Arena CLA - Mercedes nie dla emeryta Downsizing i koniec świata Testujemy nowy tor – jedziemy na Węgry Motowojaże: dwie stolice Dada: XIII Zlot Zabytkowych Mercedesów Cultstyle 2014 Mikoszewo XX Moto Piknik No Limit – odwiedziny u starych znajomych Prawdziwe eldorado w lumpeksie Dada: Inauguracja Poznańskich Klasyków Nocą Najlepsze motoryzacyjne czasopisma Toyota pracuje nad lewitującym samochodem "King Of Germany" po raz trzeci! "Autonostalgicznie" 29. Rajd Karkonoski Pielęgnacja wnętrza, tapicerka skórzana International Sports Car Meeting - Brno 2014 Mercedes 250C (W114) Coupe - lakierowanie Plastik fantastik Nieprzewidywalne Top 5 gier wyścigowych na PS3 Stare dobre czasy A Ty, umyłeś dziś samochód?!

Popularne w tym tygodniu:

Cud ewolucji Lexus za ponad 5 mln zł Renault Espace Energy dCi 160 EDC Initiale Paris – test [wideo] Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition 326 KM – test [wideo]